چرا Horizon: Zero Dawn می‌تواند بازی‌های جهان باز را متحول کند؟

ساخت وبلاگ

Horizon: Zero Dawn بازی جدید استودیو گوریلا گیمز است که در آینده به‌صورت انحصاری برای پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد. با زومجی همراه باشید تا با ذکر ۱۴ دلیل، نشان دهیم که چرا این بازی می‌تواند سبک جهان‌باز (Open World) را متحول کند.

Horizon: Zero Dawn بازی‌ای بود که اولین بار در نشست رسانه‌ای سونی در سال ۲۰۱۱ ظاهر شد و توانست تحسین همگان را برانگیزد؛ IP جدیدی از سوی استودیوی نامدار گوریلا گیمز (استودیویی که با مجموعه Killzone شناخته می‌شود) که قریب به پنج سال در دست ساخت بوده است و قرار است در سال آینده میلادی روانه بازار شود. این بازی پس از نمایش خود در E3 توانست از سوی بسیاری از وبسایت‌ها، لقب «بهترین نمایش» را دریافت کند و خود را کم‌کم در دل کاربران جای دهد.

اِلوی (Aloy) که دختری سرزنده و جوان است، شخصیت اصلی بازی محسوب می‌شود و باید در برابر خطراتی که در دنیای رنگارنگی که در آن قرار گرفته ایستادگی کند. او در جهانی که توسط ماشین‌آلات تسخیر شده است به دنیا آمده و قرار است سفری احساسی و پر رمز و راز را تجربه کند. دنیای Horizon: Zero Dawn یک دنیای رنگارنگ، سرسبز و صد البته مرموز است که درخشندگی آن، زیبایی خاصی دارد. طراحی گرافیکی آن، مو را به تن‌تان سیخ می‌کند و المان‌های نقش‌آفرینی آن، جلوه‌ی جهان‌بازش را تکامل بخشیده است. طبق گفته‌های مایک نوریس، تهیه‌کننده بازی، چهار المان این بازی از زمان معرفی آن، هرگز دچار تغییر نشده است؛ عناصر نقش‌آفرینی بازی، شخصیت مؤنث قابل کنترل، جهانی بسیار گسترده و وجود ماشین‌ها و ربات‌ها. بازی در منطقه‌ای بسیار گسترده انجام می‌شود و از آنجایی که در بازی هیچگونه بارگذاری وجود ندارد، روند بازی بسیار سریع و روان دنبال می شود. ویژگی جالبی که درمورد این بازی وجود دارد این است که هیچ‌گونه سلاح گرمی در آن وجود ندارد.

با این اوصاف باید انتظار یک بازی جذاب، گیرا و زیبا را از سوی گوریلا گیمز داشته باشیم؛ اما چرا این بازی قرار است ژانر «جهان‌باز» را متحول کند؟ مگر این بازی چه ویژگی‌های شاخصی برای محقق ساختن این مهم دارد؟ در ادامه با ۱۴ دلیل محکم، برای اثبات این موضوع، ما را همراهی کنید:

Horizon Zero Dawn 11 -Aloy_riding

ربات‌ها

در همان لحظات اولیه معرفی بازی و همچنین نمایش آن در E3 سال گذشته، حضور «ماشین‌آلات رباتی» در بازی به خوبی دیده می‌شد. در همان ابتدا حیواناتی دایناسورمانند در گونه‌‌های مختلف در بازی دیده می‌شد که در محیط وسیع آن، پرسه می‌زدند. نکته مهم اینجاست که این حیوان‌مانند‌ها، موجوداتی نیستند که بشود آن‌ها را در باغ وحش دید؛ حیواناتی عجیب، مرموز و صد البته خطرناک که هرکدام طراحی خلاقانه و جالبی دارند. هیولاهای رباتیک کوچک و بزرگ، هیولاهای وحشی و گاه آرام، همگی موجوداتی هستند که در بازی دیده می‌شوند؛ هیولاهایی که همگی از جنس فلز هستند و روزگار را به کام الوی سخت می‌کنند!

من یک زن هستم

حضور یک پروتاگونیست زن در یک بازی ویدیویی گرچه جدید نیست، اما ویژگی منحصر به فردی است. بحث حضور یک پروتاگونیست زن در بازی Horizon: Zero Dawn اولین بار توسط سازندگان ارشد استودیو گریلا گیمز مطرح شد و اندکی بعد، رنگ واقعیت به خود گرفت. البته گوریلا گیمز در آن زمان گفته بود که حضور یک پروتاگونیست زن، باعث نگرانی تیم سازنده می‌شود؛ چراکه آن‌ها معتقد بودند حضور یک زن به عنوان شخصیت اصلی نمی‌تواند آن‌چنان تاثیرگذار باشد و خب قطعا – همانطور که تا الان ثابت شده است – آن‌ها در اشتباه بوده‌اند.

horizon-zero-dawn-box-cover

الوی، شخصیت اصلی این بازی، به خوبی اثبات کرده است که زنان می‌توانند به خوبی در نقش یک پروتاگونیست ایفای نقش کنند و در بسیاری از مواقع حتی از مردان هم تاثیرگذارتر باشند. از لباس جالب الوی گرفته تا موهای زیبایش، همه و همه توانسته‌اند شخصیتی مجذوب‌کننده را بسازند. الوی در این بازی، توانایی‌های منحصربه‌فرد خود را برای ماجراجویی‌ای جذاب در دنیای Horizon به نمایش می‌گذارد و سعی می‌کند دشمنان خود را از میان بردارد.

طبیعتِ طبیعی!

از مناظر خیره‌کننده و رنگارنگ گرفته تا جنگل‌های پر رمز و راز، سرسبز و وسیع، همه و همه سرزمین این بازی را متنوع و جذاب کرده‌اند و باعث شده‌اند Horizon: Zero Dawn دارای مناطق منحصربه‌فردی باشد. از تپه‌های منتهی به دره گرفته تا جنگل‌های بی‌پایان، از دره‌های پوشیده از گل و گیاه گرفته تا آب‌های جاری، همگی توانسته‌اند به معنای واقعی کلمه، یک «طبیعت آخرالزمانی» را بوجود بیاورند و گیمر را برای ماجراجویی در آن، ترغیب کنند.

جنگ هرگز متحول نخواهد شد

اگر سال گذشته را یادتان باشد، گوریلا گیمز نمایش Horizon: Zero Dawn در E3 2015 را انفجاری آغاز کرد. این روند تا بعد از نمایش هم ادامه داشت و این استودیو، با نمایش‌های متعدد دیگری نشان داد که دنیای آخرالزمانی بازی قرار است پر از جنگ و جدل باشد. گوریلا گیمز با رایزنی‌های بسیار، نهایتا توانست توسعه‌دهندگان با استعدادی – که سابقه کار بر روی بازی‌های جذابی همچون Fallout و Elder Scrolls داشتند – را از کمپانی بتسدا استخدام کند و از آن‌ها در طراحی بازی کمک بگیرد.

پایان آینده

آینده‌ی طراحی‌شده در بازی که پر از دایناسورهای رباتی و ماشین‌آلات گوناگونی است که بر زمین حکومت می‌کنند، هنوز هم برای الوی بسیار پر رمز و راز و مخوف است. الوی در ماجراجویی‌های خود، پرده از رازهای انسان‌های گذشته – که از بین رفته‌اند – بر می‌دارد؛ رازهایی که دقیقا توضیح می‌دهند چگونه انسان‌ها از بالای زنجیره غذایی، به پایین آن افتادند و طعمه موجودات دیگر شدند؛ رازهایی جذاب، جالب و مخوف که قطعا پیدا کردن آن‌ها لذت خاصی دارد. اما سوال اصلی اینجاست که این وقایع، چگونه قرار است در جریان بازی تاثیرگذار باشند؟ این سوال، سوالی است که هنوز بی‌جواب مانده است و به نظر می‌رسد برای گرفتن جواب، باید تا زمان انتشار بازی صبر کرد.

دنیای رنگارنگِ پسا – آخرالزمانی

با توجه به تریلرهای به نمایش درآمده از بازی، کاملا برای ما مشخص شده است که Horizon قرار است در یک جهان پسا – آخر‌الزمانی اما شگفت‌انگیز، خارق‌العاده و جذاب روایت شود. البته منظور از پسا – آخرالزمانی دنیایی مثل دنیای مجموعه فال‌اوت نیست که با یک بمب اتمی جهان از بین برود و سپس زندگی پس از آن روایت شود؛ چگونگی رخداد آخر‌الزمانِ Horizon، موردی است که هنوز مشخص نشده و نیاز به بحث دارد. مساله‌ای که مشخص است این است که دنیای Horizon، با دیگر دنیاهای پسا – آخرالزمانی بسیار متفاوت است و ویژگی‌های شاخص بسیاری دارد؛ ویژگی‌هایی که در کنار مخوف بودن، به‌شدت جذاب و گیرا هستند.

بازماندگان

در دنیایی که در آن شاهد سقوط نسل بشریت و تبدیل شدن آن‌ها به شکارِ دیگر موجودات هستیم؛ در دنیایی که انسان‌ها از حکومت به پایین کشیده‌اند و بازماندگان نیز در خطر از بین رفتن هستند، قطعا باید انتظار یک داستان گیرا را داشته باشیم؛ داستانی که به گفته سازندگان قسمتی از آن تمرکز ویژه‌ای بر روی اتفاقات گذشته خواهد داشت و بررسی خواهد کرد که دقیقا چه اتفاقی باعث ایجاد یک آینده پر هرج و مرج شده است. در بازی قبایل مختلفی وجود دارند که به عنوان بازماندگان جامعه بشری، سعی دارند خود را از خطرات حفظ کنند. قبایل موجود در بازی در چند دسته قرار می‌گیرند؛ دسته‌ای، قبال تنگ‌دست هستند که از زمین کشاورزی کمی برخودار هستند و معاش خود را به سختی در می‌آورند. آن‌ها مجبور‌ند برای قبایل بزرگ‌تر کار کنند و برای آن‌ها قلعه بسازند. الوی قرار است در این بازی، به بسیاری از این قبایل سفر کند و راز و رمزهای داخل آن‌ها را کشف کند.

Horizon Zero Dawn 8 -Aloy_vista

هـــــــــیس!

یکی از موارد موجود در یک بازی جهان‌باز که خیلی از افراد به آن‌ها توجه می‌کنند، وجود مکانیک‌های مخفی‌کاری است. خوشبختانه Horizon به عنوان یک بازی جهان‌باز، از این قاعده مستثنی نیست و در این بازی، الوی با مخفی شدن در مناطق مختلف‌ توانایی‌های خود را در این زمینه به خوبی به نمایش می‌گذارد. الوی با استفاده از تیر و کمان خود – که برای بی‌سر‌و‌صدا حمله‌کردن طراحی شده است – به خوبی نشان می‌دهد که سبک مخفی‌کاری، به بخش مبارزات این بازی نیز تزریق شده است. دیدن اینکه گوریلا گیمز تا چه حد از این مکانیک‌ها در بازی استفاده کرده است مطمئنا بسیار جالب و جذاب خواهد بود.

دایناسورهای رباتی؟!

کاملا درست است! «ربات‌های دایناسور‌مانند» یا اصطلاحا «دایناسور‌های رباتی» در این بازی حضور دارند و باید بگوییم جلوه شگفت‌انگیزی به آن داده‌اند؛ دایناسورهایی که نبرد‌های بزرگ و سختی را برای الوی رقم می‌زنند و بسیار شبیه به یک T-Rex هستند؛ دایناسورهایی که تا چندین و چند برابر ( از لحاظ جثه) بزرگ‌تر از الوی هستند. همانطور هم که در تریلرهای بازی دیده‌ایم، نبرد الوی با این ربات‌ها بسیار حماسی و جذاب است و ویژگی بسیار شاخصی برای این بازی (نسبت به دیگر جهان‌باز‌ها) به حساب می‌آید.

گوریلا گیمز استودیوی بازیسازی با سابقه است

اگر واقع‌بین باشیم، باید بگوییم که Horizon: Zero Dawn برای گوریلا گیمز، یک پروژه جدید و کاملا منحصربه‌فرد نیست و آن‌ها تجربه کافی برای ساخت بازی به این بزرگی را دارند. به‌علاوه این بازی حدودا پنج سال در دست ساخت بوده است. به‌خوبی با سه سال تلاش می‌توان یک بازی خوب و پر مخاطب ساخت. با دانستن اینکه این بازی پنج سال در دست ساخت بوده است، باید انتظار یک بازی کامل و جذاب را داشت که تا مدت‌ها در دل کاربران جا خوش کند. پنج‌سالی که باعث می‌شود انتظار گرفتن یک نمره متوسط از بازی را نداشته باشیم. البته نسل فعلی به خوبی نشان داده است که حتی بهترین استودیوها هم گاهی ممکن است یک پورت ناقص تحویل مردم بدهند.

در میان طبیعت وحشی

دنیای Horizon: Zero Dawn، صرفا فقط یک دنیای واقع‌گرایانه و زیبا نیست؛ بلکه آکنده از رفتارهای طبیعی حیوانات است که در کنار دو عنصر قبلی، جلوه جذابی به آن بخشیده‌اند. در این بازی شاهد محیط زیستی سرزنده و شاداب هستیم که حیوانات در آن با هم کار می‌کنند، همراه با هم از طبیعت لذت می‌برند، با هم زندگی می‌کنند و خلاصه رفتارهای واقع‌گرایانه از خود نشان می‌دهند. در مصاحبه‌ای که چندی پیش با طراحان ارشد گوریلا گیمز انجام شد، مطلع شدیم که مکانیک‌های زندگی حیوانات و مواردی که ذکر شد، به نحوی از روی زندگی حیوانات واقعی الگوبرداری شده‌اند؛ برای مثال، مکانیک‌های زندگی و برخورد با طبیعت از روی گوسفندان، نحوه شکار از روی زندگیِ گروهی گرگ‌ها، مکانیک چریدن از روی گاو‌ها و مکانیک‌های دویدن از روی بزهای کوهی الگوبرداری شده‌اند. باید گفت گرچه – به دلایل مختلف – ممکن است حس طبیعی بودن در این دنیا به شما منتقل  نشود؛ اما این را باید صادقانه گفت که نوآوری بازی، لباس واقعیت را به طبیعت آن می‌پوشاند و آن را از جعلی بودن دور می‌کند.

طبیعت بومی

آیا وقتی نزدیک گاوها می‌شویم، مورد حمله‌ی آن‌ها قرار می‌گیریم؟! یا وقتی قصد داریم یک گربه را به عنوان حیوان خانگی در منزل نگهداری کنیم، او قصد شکار ما را می‌کند؟! البته که نه! (البته در موارد عادی و بدون در نظر گرفتن استثناهای احتمالی) یکی دیگر از ویژگی‌های نوآورانه‌ی بازی Horizon: Zero Dawn اکولوژی ماشین‌ها و البته انسان‌های داخل آن است؛ چراکه در Horizon: Zero Dawn، بازیکنان – پس از اندکی گشت‌و‌گذار – خواهند دانست که این بازی تماما ماشین‌ها را رو در روی انسان‌ها قرار نمی‌دهد؛ بلکه برخی از ماشین‌آلات بازی، کاملا با انسان‌ها جور می‌شوند و هیچ‌گونه مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کنند. این جفت‌و‌جور‌شدن در حدی است که برخی از آن‌ها به انسان‌ها اجازه می‌دهند تا بهشان نزدیک شوند و حتی در برخی موارد، به انسان‌ها اجازه می‌دهند تا سوارشان شوند. البته نباید ماشین‌های مهاجم را نیز فراموش کرد؛ ماشین‌هایی که به شما به‌عنوان طعمه نگاه می‌کنند و اگر لحظه‌ای غافل شوید، الوی را مرده خواهید یافت. البته سوالی که در این‌مورد وجود دارد این است که خب این‌ها که ماشین هستند، پس چه نیازی به تغذیه آن هم گوشت انسان دارند؟! همین موضوع است که طبیعت بازی را بسیار مرموز و البته متفاوت می‌کند.

الوی بیشتر از اینکه یک زن باشد، یک ماشین است

اسلحه‌، یکی از بخش‌های بزرگ بازی Horizon: Zero Dawn محسوب می‌شود. بعضی از ماشین‌آلات بازی، دارای اسلحه‌های اختصاصی و بزرگ خود هستند و برای شما دردسرساز می‌شوند. البته باید این را هم گفت که وجود این اسلحه‌ها، باعث نمی‌شوند تیر و کمان الوی از رده خارج شود. الوی می‌تواند برخی از اسلحه‌ها را با خود بردارد و از آن‌ها، علیه دشمنان خود استفاده کند. در درگیری‌های شدید نفر به نفرِ الوی با دشمنان، او اسلحه خود را بیرون می‌آورد و با استفاده از آن، خسارات جبران‌ناپذیری به دشمن وارد می‌کند.

Horizon: Zero Dawn

دنیای Horizon یک دنیای بسیار بزرگ و پر جزییات است

به معنای واقعی کلمه، Horizon: Zero Dawn از یک دنیای بسیار بزرگ و پر جزییات بهره می‌برد. وجود یک نقشه بسیار بزرگ به همراه جزییات وصف‌ناپذیر، جلوه خاصی به این بازی بخشیده‌اند و گیم‌پلی روان آن هم، جذابیت بازی را دوچندان می‌کند. گوریلا گیمز بارها و بارها وعده یک محیط پر تنوع را به گیمرها داده است و با توجه به نمایش‌های اخیر بازی، به نظر می‌رسد باید انتظار چنین موردی را نیز داشته باشیم.

نظر شما در این‌مورد چیست؟ شما چه ویژگی‌های شاخصی در این بازی مشاهده کرده‌اید؟ از نظر شما این بازی پتانسیل رسیدن به موفقیت را دارد؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با زومجی و کاربران دیگر در میان بگذارید.

ترجمه شده از وبسایت GamingBolt با دستبرد، تلخیص و تغییر

زوم کن و زون کن...
ما را در سایت زوم کن و زون کن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار zoooom بازدید : 165 تاريخ : جمعه 18 تير 1395 ساعت: 5:25