گزارش باکس آفیس: Star Trek Beyond اکرانش را با تصاحب صدر جدول آغاز کرد

ساخت وبلاگ

شگفتی باکس آفیس این هفته نه قسمت جدید مجموعه‌ی «استار ترک» (Star Trek) بود و نه فیلم جدید «عصر یخبندان» (Ice Age)، بلکه یک فیلم ترسناک ارزان‌قیمت. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

star-trek

این آخرهفته «استار ترک ماورا» (Star Trek Beyond)، یکی از موردانتظارترین فیلم‌های پرخرج تابستان امسال، اکرانش را با کسب ۵۹/۶ میلیون دلار شروع کرد. این رقم اگرچه یکی از بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های امسال را ثبت می‌کند، اما در آن واحد قدم رو به عقبی برای این مجموعه نیز محسوب می‌شود. طبق گفته‌ی تحلیلگران چنین اتفاقی یکی از الگوهای تکرارشونده‌ی تابستان امسال بوده است. جایی که فیلم‌ها با اینکه «بزرگ» ظاهر می‌شوند، اما این بزرگی به خاطر بالا بودن انتظارات یا بودجه‌ها به اندازه‌ی کافی توقع‌ها را برطرف نمی‌کند و برخلاف بزرگی عدد، به معنای موفقیتِ مطلق نیست. «ماورا»، محصول مشترک پارامونت و اسکای‌دنس با بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلار ساخته شده که تقریبا با بودجه‌ی ۱۹۰ میلیون دلاری «استار ترک: به درون تاریکی»، قسمت قبلی مجموعه برابری می‌کند.

مقالات مرتبط

در حال حاضر شرایط «ماورا» اصلا بد نیست، اما کماکان اگر فیلم بخواهد ساخت قسمت بعدی که همین الان چراغ سبز گرفته را توجیه کند، باید حسابی در بازارهای خارجی فروش کند. «ماورا» میانگین امتیاز A منفی را از تماشاگران دریافت کرد و نمره‌ی عالی ۸۵ را از سایت راتن‌تومیتوز به دست آورد. همچنین این فیلم به کارگردانی جاستین لی، بین فیلم‌های لایو اکشن، سومین افتتاحیه‌ی برتر تابستان و در بین فیلم‌های غیرابرقهرمانی هم دومین افتتاحیه‌ی برتر سال است. در مقایسه با دو قسمت گذشته اما افتتاحیه‌ی ۵۹/۶ میلیون دلاری «ماورا» به‌طرز قابل‌درکی پایین‌تر از افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی «استار ترک» در سال ۲۰۰۹ و افتتاحیه‌ی پنج‌شنبه تا یکشنبه‌ی «به درون تاریکی» در سال ۲۰۱۳ است. مهم‌تر اینکه این رقم حتی با احتساب نرخ تورم، پایین‌تر از افتتاحیه‌ی «استار ترک: اولین تماس» (۳۰ میلیون دلار در ۱۹۹۶، ۶۰ میلیون دلار به نرخ امروز) نیز است.

hero_Star-Trek-Beyond-2016 (2)

تحلیلگران فکر می‌کنند یکی از دلایلی که «ماورا» بیشتر از این با استقبال روبه‌رو نشد، به کمپین تبلیغاتی نه چندان قوی پارامونت برمی‌گردد. «ماورا» همزمان با سالگرد ۵۰ سالگی «استار ترک» اکران شد، اما پارامونت تلاش زیادی برای مانور دادن روی این رویداد نکرد. به‌طوری که در هفته‌های اخیر طرفداران مجموعه بیشتر از یک فیلم پرخرج سینمایی، برای سریال تلویزیونی «استار ترک» هیجان‌زده بودند و خبر ساخت این سریال بود که بیشتر از «ماورا» به نقل محافل «استار ترک‌»بازها تبدیل شده بود. کمپانی بعد از انتشار تیزری در دسامبر ۲۰۱۵ و تریلری طرفدار-پسند‌تر در ماه می ۲۰۱۶، در دو ماه منتهی به اکران فیلم، کار خاصی در رابطه با تبلیغات فیلم نکرد. همین باعث شد تا «ماورا» به جای یک دنباله‌ی موردانتظار، شبیه قسمت معمولی دیگری با حضور گروه بازیگران ریبوت مجموعه باشد. همچنین ناگفته نماند که اکران فیلم در میان «شکارچیان ارواح»  (Ghostbusters) و «جیسون بورن» (Jason Boue) هم می‌‌تواند در عدم استقبال بهتر از فیلم تاثیرگذار باشد.

مسئله این است که در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ بازگشت «استار ترک» در ظاهری نو، اتفاق بزرگی بود. اما سومین «استار ترک» در حالی در سال ۲۰۱۶ عرضه می‌شود که باید در میان غول‌های زیادی دوام بیاورد و حضورش را در دنیایی توجیه کند که «جنگ ستارگان» به عنوان فرانچایز برتر علمی‌تخیلی برگشته تا جایگاه‌اش را بازپس‌ بگیرد. با این همه، تحلیلگران فکر می‌کنند با توجه به اینکه از «ماورا» به عنوان قسمت عامه‌پسند‌تری نسبت به دوتای قبلی یاد می‌کنند، فیلم ممکن است بتواند در ادامه‌ی اکرانش حضور پررنگی در گیشه داشته باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود اگر فیلم مثل دوتای قبلی ظاهر شود، می‌تواند به مجموع درآمد خانگی ۱۸۵ تا ۱۹۱ میلیون برسد و اگر مثل «طلوع سیاره‌ی میمون‌ها» (Dawn of the Planet of the Apes) یا «لوسی» (Lucy) عمل کند، به درآمد ۱۶۹ میلیون دلار دست خواهد یافت. بهترین سناریوی ممکن اما این است که فیلم اکرانی شبیه به «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» (Mission Impossible: Rouge Nation) داشته باشد. «قوم سرکش» اکرانش را با ۵۵ میلیون دلار شروع کرد و به درآمد خانگی ۱۹۵ میلیون دلار رسید. اگر «ماورا» از ضرباهنگ فروش «قوم سرکش» پیروی کند، درآمد خانگی ۲۰۹ میلیون دلاری فیلم دور از ذهن نیست. اما نباید فراموش کنیم که «قوم سرکش» آخرین اکشن بزرگ تابستان سال گذشته بود، در حالی که امسال هنوز بعد از «ماورا» بزرگانی مثل «جیسون بورن» و «جوخه‌ی انتحاری» (Suicide Squad) باقی مانده‌اند. به احتمال زیاد «ماورا» سقوط نخواهد کرد، اما برای موفقیت باید هم دوام خوبی در گیشه‌ی خانگی داشته باشد و هم نسبت به دو فیلم قبلی حضور قوی‌تری در سینماهای خارجی.

hero_Ice-Age-Collision-Course-2016a

با در نظر گرفتن بودجه و انتظارات، برنده‌‌ی بزرگ این هفته یک فیلم ترسناک ارزان‌قیمت  به اسم «چراغ‌های خاموش» (Lights Out) بود که افتتاحیه‌‌اش را با رقم شگفت‌انگیز ۲۱/۶ میلیون دلار آغاز کرد. این فیلم که در اوایل ماه ژوئن اکران شده بود نقد‌های خیلی خوبی دریافت کرده بود و کمپانی برادران وارنر هم با روشن نگه داشتن آتش فیلم برای شش هفته، به نتیجه‌ی فوق‌‌العاده‌ای رسید. یکی دیگر از دلایل موفقیت «چراغ‌های خاموش» این است که تریلرش در زمان نمایش فیلم‌هایی مثل «احضار۲» (Conjuring 2)، «آب‌های کم‌عمق» (The Shallows) و «پاکسازی: سال انتخابات» (The Purge: Election Year) پخش شده بود و این به این معنی است که خیلی از طرفداران این‌جور فیلم‌ها از وجود چنین فیلمی آگاه شدند. امسال سال خوبی برای ژانر وحشت بود و این فیلم هم موفق شد تا این روند را ادامه بدهد. و «چراغ‌های خاموش» باز دوباره ثابت کرد در تابستانی که فرانچایز‌های غول‌پیکر ناامیدکننده ظاهر می‌شوند، این فیلم‌های کوچک‌تر هستند که در گیشه‌ها طوفان به پا کرده‌اند. «چراغ‌های خاموش» که با بودجه‌ی ۵ میلیون دلار ساخته شده، تاکنون در سرتاسر دنیا ۲۹/۹ میلیون دلار فروخته و این یعنی فیلم بعد از سه روز ۶ برابرِ بودجه‌اش را جبران کرده است. از همین رو، حتی اگر فیلم بتواند در حد «آنابل» ظاهر شود، کماکان باید انتظار داشته باشیم تا مجموع فروش خانگی‌اش از ۵۰ میلیون دلار عبور کند.

در آنسوی جدول، کمپانی فاکس قرن بیستم، پنجمین فیلم «عصر یخبندان» را اکران کرد که بلافاصله به عنوان یکی از شکست‌های ۲۰۱۶ لقب گرفت. «عصر یخبندان: مسیر برخورد» (Ice Age: Collision Course) این آخرهفته ۲۱ میلیون دلار به جیب زد که این رقم به معنی پایین‌ترین افتتاحیه‌ی این مجموعه ۱۴ ساله است. رقمی که خیلی پایین‌تر از افتتاحیه‌های ۴۶/۳ میلیون دلار (در سال ۲۰۰۲)، ۶۸ میلیون دلار (۲۰۰۶) و ۴۱ میلیون دلار (۲۰۰۹) فیلم‌های قبلی این سری است. این در حالی است که «عصر یخبندان» همیشه فیلم‌هایی بوده‌اند که حضور بهتری در بازارهای بین‌المللی داشته‌اند تا گیشه‌ی خانگی. به خاطر همین است که «مسیر برخورد» همین الان ۱۷۸ میلیون دلار از هفت بازاری که در آنها اکرانش را از اوایل جولای آغاز کرده بود، کسب کرده است. لازم به ذکر است که «عصر یخبندان» هم‌اکنون با عبور از مرز ۳ میلیارد درآمد جهانی، بزرگ‌ترین سری انیمیشنی دنیا محسوب می‌شود.

در بین اکران‌های قدیمی «زندگی مخفی حیوانات خانگی» در سومین هفته‌ی اکرانش رقم عالی ۲۹/۳ میلیون دلار را به جیب زد و مجموع درآمد خانگی خود را به ۲۶۰ میلیون دلار رساند. این در حالی بود که «در جستجوی دوری» هم این هفته ۷/۲ میلیون دلار کسب کرد و در جایگاه نهم بهترین اکران‌های خانگی تمام دوران‌ها قرار گرفت. «شکارچیان ارواح» اما در دومین هفته‌ی اکرانش با ۵۳ درصد افت فروش مواجه شه و ۲۱/۶ میلیون دلار فروخت. این فیلم که با ۱۴۴ میلیون دلار سرمایه ساخته شده، تاکنون ۸۶/۸ میلیون دلار در خانه و بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیففیلمفروش این هفته
۱Star Trek Beyond۵۹/۶ میلیون دلار
۲The Secret Life of Pets۲۹/۳ میلیون دلار
۳Ghostbusters۲۱/۶ میلیون دلار
۴Lights Out۲۱/۶ میلیون دلار
۵Ice Age: Collision Course۲۱ میلیون دلار
۶Finding Dory۷/۲ میلیون دلار
۷The Legend of Tarzan۶/۴ میلیون دلار
۸Mike and Dave Need Wedding Dates۴/۴ میلیون دلار
۹Hillary’s America: The Secret History of the Democratic Party۳/۷ میلیون دلار
۱۰The Infiltrator۳/۲ میلیون دلار

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_Star-Trek-Beyond-2016

استار ترک ماورا

Star Trek Beyond

خدمه‌ی فضاپیمای یو.اس.اس اینترپرایز در یکی دیگر از گشت‌و‌گذارهایشان در فضای بی‌کران، در سیاره‌ی دورافتاده‌ای گرفتار می‌شوند و توسط دشمن ترسناک جدیدی مورد حمله قرار می‌گیرند. درحالی که جی‌.جی آبرامز بارش را به سوی مجموعه دیگری که آن هم با «استار» شروع می‌شود، بسته است، کرک، اسپاک و بقیه کاپیتان جدیدی برای هدایت دارند و آن کسی نیست جز جاستین لی، کارگردان دو قسمت از بهترین‌های مجموعه‌ی «سریع و خشمگین». این درحالی است که سایمون پگ علاوه‌بر بازی، در نوشتن فیلمنامه هم دست دارد. دو قسمت قبلی «استار ترک» حالت مُدرن‌تری به خود گرفته بود، اما سازندگان نوید بازگشت مجموعه به حال‌و‌هوای سری اصلی و سیاره‌های ناشناخته را داده‌اند. قبل از این، تریلرها بر این وعده‌وعید‌ها صحه می‌گذاشتند و اکنون طبق نظر اکثر منتقدان ظاهرا واقعا سازندگان به عهدشان وفا کرده‌اند.

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر که فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «اگرچه “ماورا” از  سد محصول هیجان‌انگیز سال ۱۹۸۲، “خشم خان” به عنوان استاندارد طلایی فیلم‌های استار ترک عبور نمی‌کند، اما کماکان قسمت بسیار سرگر‌م‌کننده‌ای است که ادامه‌ی زندگی این مجموعه را تضمین می‌کند». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز بهترین چیزی که طرفداران قدیمی مجموعه دوست دارند بشوند را درباره‌ی فیلم گفته است: «حتی با وجود آتش‌بازی‌های سینمایی و مدت زمانِ بلندش، “استار ترک ماورا” مثل نسخه‌ی طولانی‌تری از بهترین اپیزودهای سریال اصلی می‌ماند و منظورم از این حرف به بهترین شکل ممکن است». کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت ویکلی که چندان از فیلم راضی نبوده می‌آورد: «”ماورا” بیشتر از عمیق‌بودن، بامزه است. این استار ترکِ سبک‌وزنی است که در اکثر اوقات خالی از ایده‌های بزرگ و سوالات پیچیده‌ی مربوط به هستی است که خالقش جین رادنبری در مطرح کردنشان استاد بود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۰ است.

hero_Ice-Age-Collision-Course-2016

عصر یخبندان: مسیر برخورد

Ice Age: Collision Course

بعد از چهار فیلم، مجموعه‌ی «عصر یخبندان» انگار مثل حیواناتِ منقرض‌شده‌ای که براساس آنها ساخته شده، به مرور زمان ارزش و هواداران بیشتری پیدا می‌کند. در جدیدترین قسمت منی، سید، دیگو و دیگر اعضای پشمالوی گروه مجبورند خانه‌ را برای یک ماجراجویی جدید ترک کنند. چرا؟ خب، چون طبق معمول تلاش دیوانه‌وار اسکرات برای بدست آوردن بلوطِ ارزشمندش دنیا را به هم می‌ریزد و سبب ایجاد یک سری از فاجعه‌های زنجیره‌ای می‌شود. اگرچه برای دیدن دوباره گروه عجیب و غریب عصر یخبندانی‌مان در تابستان گرم امسال هیجان‌زده بودیم، اما ظاهرا «مسیر برخورد» تبدیل به ضعیف‌ترین فیلم مجموعه شده است.

جیمز براردینلی که  ۲ ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «”عصر  یخبندان: مسیر برخورد” یک فیلم سینمایی نیست. آره، این فیلم بر روی پرده‌ی مولتی‌پلکس‌ها پخش می‌شود، اما در بهترین حالت شبیه نسخه‌ی بیش از اندازه بزرگ و بیش از اندازه گرانِ یک کارتون صبح شنبه می‌ماند”در جستجوی دوری” هنوز در سینماها است و همچنین “زندگی مخفی حیوانات خانگی”. هر دو فیلم با وجود مشکلاتشان، فیلم‌های واقعی هستند. اما “عصر یخبندان: مسیر برخورد” در مقایسه با آنها یک آبروریزی است». دوان کاگن از اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست نداشته می‌نویسد:‌ »مجموعه‌ی “عصر یخبندان” هرگز سینمای فوق‌العاده‌ای نبوده، اما همیشه زیر تمام  طعنه‌ها و شوخی‌های مسخره‌اش، احساسی وجود داشت. “مسیر برخورد” همان را هم برای ارجاعات کهنه‌ به فرهنگ عامه و جوک‌های بی‌مزه رها کرده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۳ است.

hero_Lights-Out-2016

چراغ‌های خاموش

Lights Out

این فیلم ترسناک براساس فیلم کوتاه تحسین‌شده‌ای به همین نام به کارگردانی دیوید اف. سندبرگ ساخته شده است و جیمز وان هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. فیلم سندبرگ که کارگردانی نسخه‌ی بلند آن را هم خودش برعهده دارد، درباره‌ی دختری به اسم ربکا است که فکر می‌کند با ترک خانه، ترس‌های دوران کودکی‌اش را پشت سر گذاشته است. مسئله این است که فیلم به موجود خبیثی می‌پردازد که فقط در تاریکی دیده می‌شود و ربکا در دوران کودکی‌اش هرگز متوجه نشد وقتی چراغ‌ها خاموش می‌شدند، چه چیزی سراغش می‌آمد. حالا برادر کوچکش در حال تجربه کردن این رویدادهای غیرقابل‌توضیح و هولناک است. این روح خبیث اما داستانی دارد. انگار اتفاقی در گذشته سبب به وجود آمدن آن شده است که به مادر ربکا مربوط می‌شود.

مایکل اُ.سالیوان از واشنگتن پست که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «برای فیلمی که به‌طرز سنگینی روی یک ترفند تصویری نه چندان نوآورانه (حالا هیولا را می‌بینید و حالا نمی‌بینید) تمرکز کرده، “چراغ‌های خاموش” دیوانه‌وار ترسناک است». میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل هم که از فیلم راضی بوده می‌آورد: «”چراغ‌های خاموش” به جای قربانیانی در انتظار مرگ، دارای کاراکترهایی است که جالب هستند، مشکل دارند و شبیه آدم‌های واقعی رفتار می‌کنند». پیتر تراویس که چندان از فیلم خوشش نیامده می‌نویسد: «عناصر قابل‌پیش‌بینی فیلم به لطف افکت‌های هوشمندانه‌ی ترسناک مارک اسپایسرِ فیلمبردار که با نور کم جادو می‌کند انرژی دوباره گرفته‌اند. اما ترفند چراغ روشن/خاموش بدون بازیگران به مرور زمان تاثیرش را از دست می‌داد؛ کسانی که اجرایی بالاتر از بازیگران معمول فیلم‌های ترسناک ارائه می‌کنند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۷ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی

زوم کن و زون کن...
ما را در سایت زوم کن و زون کن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار zoooom بازدید : 162 تاريخ : دوشنبه 4 مرداد 1395 ساعت: 22:34